Monday, December 1, 2008

ERTI PENGORBANAN DALAM PERJUANGAN

Dalam konteks kedatangan Islam di negara kita, Islam sampai melalui pengorbanan yang dilalui oleh mereka yang terdahulu mengharungi lautan dan ombak badai yang memukul perjalanan mereka. Kerana Islamlah, mereka sanggup bekorban apa sahaja.

Realiti Perjuangan Dan Pengorbanan Dalam PAS

· Bukan senang berjuang dengan PAS sebagai sebuah jamaah Islam dan menjadi parti yang sentiasa mencabar kemungkaran yang dilakukan oleh Umno/BN. Kuasa yang mempunyai segala kekuatan material dan sokongan. Tetapi kita memimpin PAS berbekal kekuatan iman dan aqidah yang mantap dengan keyakinan mendapat kemenangan di akhirat.

· Hendak memimpin ummat kearah penghayatan Islam yang syumul bukan hanya dalam bentuk hadhari sahaja. Satu cabaran kepada kita kerana, kita memimpin jamaah yang mengajak kepada perkara samiyyat bukan kepada kebendaan semata-mata. Pihak musuh menawarkan perkara yang nampak di depan rakyat.

· Terpaksa mengorbankan segala wang ringgit dan harta benda untuk perjuangan supaya cita-cita suci tercapai. Kerana PAS tidak dibantu oleh tauke arak dan judi, tetapi dibantu oelh tulang empat kerat ahlinya yang komited dengan fikrah perjuangan.

· Sudah menjadi lumrah dalam perjungan PAS, terpaksa mengorbankan masa untuk memikirkan Islam dapat dihayati dengan baik oleh masyarakat di negara ini.

· Terpaksa mengorbankan kenaikan pangkat dalam profesion yang diceburi walaupun kita mempunyai merit untuk naik. Tetapi dasar pilih kasih dan tidak demokratik perkara ini perlu dilupakan sahaja. Terdapat juga mereka yang hendak membina kerjaya terpaksa berundur dan melupakan perjuangan walaupun pada asalnya begitu bersemangat.

· Kadang-kadang terputus tali persaudaraan kerana menyertai perjuangan Pas. Mereka menganggap perjuangan PAS anasir perosak Negara kerana terpengaruh dengan media di hadapan mereka.

· Realiti dalam PAS ramai pengikut tapi kurang orang yang hendak ke depan memimpin kerana takut dengan berbagai ugutan. Akhirnya seorang ahli terpaksa memikul tugas yang bertimbun-timbun.

· Realiti yang dihadapi oleh pejuang PAS masa yang begitu kurang dengan anak-anak. Justeru itu anak-anak perlu diberi tarbiah inilah perjuangan PAS supaya mereka memahami tugas ini adalah satu pengorbanan untuk kesenangan mereka pada masa hadapan.


· Oleh kerana PAS sebagai sebuah gerakan ummah maka keahliannya terbuka. Ini satu pengorbanan yang besar kepada mereka yang memimpin PAS untuk menguruskan ahli yang berbagai status untuk disesuaikan dengan piawai standard minimum sahaja.

· Pengorbanan seorang ahli PAS ialah apabila ia menghilangkan sikap ego ketika bersama dengan PAS kerana mera’i ahli PAS yang berbagai latar belakang. Walau pun beliau bijak macam mana pun dia perlu menurunkan darjat ananiah (keakuanku sahaja) daripada dirinya. Kerana yang ia memimpin ini satu jamaah Islam, bukan badan kerajaan atau swasta, bukan gerakan elit, sebaliknya memimpin sebuah jamaah yang ahlinya bekerja secara sukarela bukan ada gaji.


Bagaimana Untuk Menjadi Ahli PAS Yang Bekorban Untuk Islam?


  • Menjauhkan diri dari melakukan maksiat sama ada yang besar atau yang kecil kerana ini merupakan penghalang besar untuk menjadi pejuang.

  • Memberikan perhatian mengenai sunnah perjuangan Islam (PAS) adalah payah. Bukan di hampari dengan permaidani merah.

  • Bersedia untuk berhadapan dengan halangan

  • Sentiasa mendampingi orang soleh dan berjiwa besar

  • Sentiasa mengkaji dan merujuk buku-buku sirah

  • Sentiasa mengingati mati dan siksa kubur

  • Sentiasa mengingati syurga dan neraka ini adalah balasan terakhir manusia

  • Melakukan muhasabah keatas diri dan mengkaji setiap masa Keinginan diri sendiri untuk mempertingkatkan kerja parti.

  • Mesti merasakan kita boleh seperti orang lain boleh.

  • Merasa diri bersalah dengan Allah apabila melihat kemungkaran dan kezaliman bermaharajalela.

Kesimpulan

  • Konsep pengorbanan perlu dihayati oleh pejuangan PAS, walaupun bulan korban sudah hendak meninggalkan kita. Keberkesanan akan dapat dilihat dalam diri, keluarga, jamaah apabila kita benar-benar menghayati falsafah korban.

Tulisan ini diadaptasikan dari artikel Ustaz Idris Ahmad (AJK PAS Pusat) bertajuk "PENGHAYATAN IBADAH KORBAN DALAM PERJUANGAN PAS".


Sunday, November 30, 2008

Hari Terakhir Saya Sebagai Mufti Perlis..

Dari lamanweb Dr MAZA

Hari ini adalah hari terakhir saya sebagai Mufti Perlis. Ini bererti, Pena Mufti kali ini adalah Pena yang akhir daripada saya bagi ruangan ini. Menjelang jam 12 malam ini, maka tamatlah tugasan saya sebagai seorang mufti di Negeri Perlis. Insya Allah, pada jam 10.45 pagi esok (isnin) saya akan bertolak ke United Kingdom bagi cuti sabatikal saya. Saya akan menyempurnakan –dengan izin Allah- kajian perbandingan mengenai tafsiran hadis antara fundementalis dengan orientalis.

Dua tahun sebulan saya menjadi mufti. Izinkan saya pada hari ini menceritakan sedikit pengalaman yang ringkas dalam tempoh tersebut. Bukan untuk menunjuk-nunjuk, sekadar berkongsi pengalaman dengan para pembaca yang selalu setia. Jika ada yang baik boleh diambil manfaat, jika ada yang buruk, wajar dijauhi.

Teruskan membaca >>>


Saturday, November 15, 2008

XPDC P'MOC ke Titi Hayun, Yan

Kelab Motosikal Dewan Pemuda PAS Padang Besar (P'MOC) mengadakan XPDC bermotosikal ke pusat peranginan Titi Hayun, Yan 15 November lalu.

Seramai 32 orang peserta XPDC yang terdiri dari 28 buah motosilal dan 2 buah kereta berlepas dari Masjid Santan. Turut serta dalam XPDC ini ialah Ketua DPP Padang Besar, Sarudin Abu Bakar.

Destinasi pertama yang ditujui ialah Sekolah Agama Integrasi Faizin, Guar Chempedak. Di sana perserta di sambut oleh Ketua DPP Jerai, Ustaz Mohamad Ismail.

Peserta XPDC ini kemudian bertolak ke pusat peranginan Titi Hayun. Di sana mereka makan tengahari, solat zohor dan kemudiannya...... apa lagi, mandi-manda menyegarkan badan... tapi tak boleh buat terjun tiruk sebab airnya cetek...

Selepa itu peserta bertolak ke Stadium Mini Yan di Pantai Murni. Dalam perjalanan ke sana singgah solat asar di sebuah masjid....

Di stadium, peserta XPDC mengadakan perlawanan bolasepak persahabatan dengan DPP Jerai.. Turut bermain untuk DPP Jerai ialah Ahli Parlimen Jerai, Ustaz Mohd Firdaus Jaafar... Ketua DPP Jerai, Ustaz Mohamad pun hebat sebagai goalkeeper... Ketua DPP Padang Besar hanya mejadi referee...(sakit pinggang katanya, tak boleh join sekaki)... Keputusannya...3-3. OK la tu ambik sorang 3 biji,...

Peserta berlepas pulang kira-kira jam 8.00 malam dan disambut oleh Ketua DPP Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman di restoran Serunai Padi berhampiran Sempering.

Taklimat  oleh Pengerusi P'MOC, Ahmad Saad sebelum bertolak

Bacaan doa oleh AJK Dewan Ulamak PAS Perlis, Ustaz Shahrudin Bakar
 sebelum peserta XPDC bertolak 

Bertolak dari masjid Santan

Makan tengahari di pusat peranginan Titi Hayun

Puak-puak ni dah jumpa air apa lagi....

Ketua DPP Jerai, Ustaz Mohamad Ismail (kiri) berbual dengan 
Ketua DPP Padang Besar, Sarudin Abu Bakar

Bertolak ke Stadium mini Yan selepas solat asar

Peserta XPDC

Team DPP padang Besar

Team DPP Jerai diketuai Ustaz Firdaus (No 7)

Ukhuwah terjalin.... DPP Padang Besar vs DPP Jerai

Sdr Ahmad Saad menyampaikan cenderahati kepada YB Ustaz Firdaus

Sdr Ahmad Saad mengalami kecederaan... veteran dah ni

Peserta XPDC disambut di restoran Serunai Padi oleh Ketua DPP Perlis, Ustaz Ya'akub

Friday, November 14, 2008

Gambar sekitar Konvokesyen PASTI Kawasan Padang Besar dan Kangar

Konvokesyen PASTI Kawasan Padang Besar dan Kangar diadakan serentak bertempat di Dewan SRJK(C) Khoon Aik, Kangar.

Majlis dirasmikan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman.

Turut hadir, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis yang juga Yang DiPertua PAS Kawasan padang Besar, Haji Abdul Karim Md Rejab serta barisan Exco Dewan Pemuda PAS Negeri dan kawasan-kawasan.
Kanak-kanak PASTI menunggu giliran menerima sijil

Haji Abdul Karim menyampaikan sijil

Ucapan perasmian oleh Ustaz Ya'akub Abu Seman


Haji Abdul Karim, Sarudin Abu Bakar (Ketua DPP Padang Besar) dan Ustaz Ya'akub




Skandal Seks Ahli Politik & Artis

Heboh! Skandal seks seorang pemimpin politik dan artis popular di negara ini. Kedua-duanya ada nama dan dikenali ramai.
Tak percaya?Aha, sengaja saya letakkan tajuk itu pada tulisan saya kali ini. Mengapa? Saya fikir tajuk itu dapat menarik pembaca.
Gabungan perkataan-perkataan "skandal", "seks", "politik", dan "artis" menjadikan tulisan ini merangsang sesetengah pembaca untuk datang ke sini.
Sekiranya anda ingin mencari berita sensasi itu di sini, ia tidak ada. Cerita itu tidak wujud. Saya tidak menulis berita sedemikian di blog ini. Malah, itu bukan tujuan saya memblog.

Teruskan membaca >>>

Wednesday, November 12, 2008

Radzi Dilantik Penasihat Khas Menteri Besar Perlis

KANGAR, 12 Nov (Bernama) -- Bekas Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad telah dilantik sebagai penasihat khas Menteri Besar Perlis Datuk Dr Md Isa Sabu.

Radzi, yang juga Anggota Parlimen Kangar, memulakan tugas itu Rabu dengan menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri Perlis.

Ketika ditemui di pejabat Menteri Besar hari ini, beliau bagaimanapun enggan menghuraikan tugas yang diberikan kepadanya sebagai penasihat khas.

Mengenai satu perkara lain, Radzi yang juga bekas Setiausaha Agung Umno, melahirkan rasa bimbang ramai anggota Umno belum menjelaskan yuran tahunan mereka kerana asyik berkempen pada pemilihan cawangan dan bahagian baru-baru ini.

Katanya ibu pejabat Umno belum mengeluarkan arahan tentang yuran yang sepatutnya dibayar sebelum 31 Dis ini.

"Saya terpanggil untuk melahirkan kebimbangan ini kerana tahun 2008 kian sampai ke penghujungnya dan ahli Umno tanpa yuran tidak boleh menyertai mesyuarat," katanya.
Umno mempunyai lebih 3.2 juta ahli di kira-kira 20,000 cawangan.

-- BERNAMA

Pembinaan Peribadi Pemimpin Dan Ahli Di Era Kemenangan

Petikan dari Blog Ustaz Idris Ahmad, AJK PAS Pusat  http://idrisahmad.wordpress.com

Sewaktu menang pemimpin dan pengikut adalah merupakan orang yang bertanggung jawab untuk mempertahankan kemenangan. Telahan lagi yang bernama pemimpin menjawat jawatan Menteri besar, exco, wakil rakyat. Kemenangan ini adalah kemenangan bersama dan wajib seluruh anggota mempertahankan kemenangan dan mengekalkan kemenangan untuk kita melaksanakan tanggungjawab kepada agama Allah SWT dalam kemampuan dan batasan yang ada. Program tarbiah tidak tamat apabila kita sudah mencapai kemenangan, kerana ujian sewaktu menang lebih hebat daripada waktu tidak menang. Antara perkara yang perlu kita sama-sama lakukan dan titik beratkan dalam pembinaan peribadi pemimpin dan ahli ialah,


A. Muraqabah dengan Allah SWT

Semua di kalangan anggota parti mesti melakukan muraqabah dengan Allah, melalui amalan-amalan sunat, beruzlah (mengambil sedikit masa untuk tumpuan ibadah) dari kesibukan dunia untuk mendapat ketenangan dan memohon supaya Allah memberi kekuatan dalam menjalankan amanah. Inilah senjata yang paling utuh perlu diterap dalam jiwa para ahli terutama di kalangan pimpinan.


Caranya:

  1. Membanyakkan amalan fardiah supaya dapat membersihkan diri dan jiwa dengan membaca al-Quran, berzikir, solat sunat, puasa dan amalan-amalan yang boleh menjadi nilai tambah kepada kita. Godaan syaitan dan iblis cukup kuat untuk merosakkan perjuangan ketika kita menang.
  2. Muhasabah diri sendiri supaya dapat membuat penentuan hidup. Kata-kata Saidina Umar RA

Bermaksud

“Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung dihadapan Allah SWT”


B. Qudwah hasanah


Suri contoh teladan yang baik adalah senjata yang paling berkesan untuk mengajak orang kepada perjuangan dan menyakinkan apa yang kita bawa. Kerana manusia lebih terpengaruh dengan bahasa perbuatan daripada bahasa lidah.

Kisah seorang Yahudi bernama Zaid bin Saanah memiliki hutang pada Rasulullah SAW dua atau tiga hari sebelum sampai tempoh pembayarannya, beliau dan beberapa sahabatnya bertindak dengan kasar dan caci nista untuk meminta hutang. Saidina Umar yang ada pada waktu itu hendak pancung si lelaki tersebut. Baginda SAW melarang sebaliknya menyuruh Saidina Umar menjelaskan hutang dan di tambah 20 gantang tamar. Maka yahudi itu hairan, dan bertanya kenapa? maka Saidina Umar memberi tahu sebagai ganti kepada perbuatanku yang telah menggerunkan engkau. Akhirnya Yahudi tersebut memeluk Islam dan sebahagian hartanya disedekah kepada umat Muhammad SAW.


Kita pernah dengar bagaimana seorang masuk Pas kerana melihat al-Marhum Ustaz Fadhil Nor sebagai Presiden Pas berbaris dengan orang ramai walaupun ada orang menjemput beliau memotong giliran.

Bagaimana orang hendak ikut kita sedangkan kita sendiri lemah yang tidak memaparkan akhlak yang tinggi. Kita tidak mahu orang menjauhi kerana tidak ada suri teladan yang baik, dengan ini mendatangkan rugi kepada jama’ah. Watak ini jangan ada seperti kita mengajak orang lain berjihad sedangkan ia tidak. Mengajak orang lain berkorban sedangkan beliau sendiri bakhil. Jika kita mahu mengajak orang lain mengutamakan orang lain maka kita perlu tunjukkan dahulu sebelum menyuruh orang lain. Mengajak anak orang, isteri orang lain untuk berjuang sedangkan keluarganya mendiamkan diri di rumah dan tidak memberi galakan kepada mereka untuk mempertahankan kemenangan.


Firman Allah SWT


“Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan ) kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu padahal kamu membaca al-Kitab (Taurat). Maka tidakkah kamu berfikir?” (al-Baqarah: 44)


Caranya:

  • Banyak mengambil iktibar daripada akhlak Rasulullah SAW dan para sahabat sewaktu menang
  • Banyak membaca kisah nabi-nabi SAW, para sahabat dan ulama’ serta pejuang-pejuang Islam di seluruh dunia kerana ini akan memberi motivasi kepada jiwa kita untuk meniru mereka
  • Jangan menunjuk lambang kemewahan, kerana orang benci terutama pengikut dan petugas kita di peringkat bawah. Kita bimbang jika jama’ah memerlukan wang kita tidak boleh beri wang sedangkan mereka melihat kita bergaya dengan kemewahan. Semua ini akan menghakis thiqah pengikut dan orang awam kepada kemenangan kita. Maka mereka menuduh kemenangan kita tidak mempunyai erti kepada perjuangan Islam. Bukan mustahil semangat mereka untuk bekerja kearah untuk mengekalkan kemenangan akan luntur. Kita tidak bimbang musuh benci kepada Pas, yang paling kita takut ialah apabila petugas marah dan tidak bekerja untuk mengekalkan kemenangan dalam PRU akan dating.
  • Banyak muhasabah diri dan merasakan kelemahan yang terlalu banyak pada diri dan berusaha untuk meningkat
  • Bersedia untuk menerima teguran, kerana kelemahan sendiri agak sukar untuk melihat dengan ini kita memerlukan orang lain yang memerhatikannya.
  • Kena suruh anak dan isteri kita bertungkus lumus bersama dengan perjuangan untuk memasti kemenangan dikekalkan dengan ini mendorong petugas bertambah semangat untuk bekerja seperti baginda SAW bersama menggali parit ketika berlaku peperangan Ahzab dalam bulan syawal tahun 5 hijrah. Walaupun sahabat suruh baginda berehat, namun baginda tidak mahu berbuat demikian semata-mata untuk memberi semangat kepada sahabat yang lain dalam mempertahankan kota Madinah
  • Aurat anak isteri mesti dijaga, kerana ini adalah penilaian awal masyarakat kepada perjuangan kita. Memelihara aurat adalah lambang yang membezakan kita dengan perjuangan orang lain. Pakaian adalah tanggapan awal untuk orang thiqah dengan perjuangan yang kita bawa. Masyarakat akan tawar hati apabila ia melihat ketika berdegar-degar bercakap tentang Islam dan menyeru kepada perjuangan Islam, sedangkan anak isteri punya pakaian tidak melambangkan apa yang diucap.


Monday, November 10, 2008

Ustaz Hashim angkat sumpah Adun hari ini

Ustaz Hashim dan Rus'sele sebelum sidang dewan bermula

Ustaz Hashim mengangkat sumpah sebagai Adun Sanglang


KANGAR-  Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin hari ini mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Undangan Negeri (Dun) kawasan Sanglang.

Majlis angkat sumpah itu berlangsung di hadapan Speaker Dewan Undangan Negeri Perlis, Datuk Yazid Mat semasa sesi persidangan dewan undangan negeri di sini.

Ini adalah penggal ketiga sejak tahun 1999 Ustaz hashim menjadi Adun Sanglang.

PAS Perlis kini mempunyai dua orang wakil di Dun Perlis. Seorang lagi wakil PAS ialah Adun Simpang Empat, Rus'sele Eizan.

Wednesday, November 5, 2008

Jatuhnya Rejim Shahidan Kassim dan Genting Gaza?

Tajuk ini merujuk kepada satu post dalam forum di lamanweb AnakPerlis.com.

Berikut adalah post dari seorang pengunjung lamanweb tersebut yang menggunakan nickname mie_kola...

"Setelah perwakilan UMNO Bahagian Kangar telah bersuara dari sayap Puteri, Pemuda dan Wanita telah membuang undi, kita dapat lihat

UMNO Bahgian Kangar setakat ini telah menyekat pergerakan Rejim Genting Gaza ini dengan keengganan Perwakilanan memangkah wakil-wakil dari rejim Genting Gaza menyebabkan kemenangan berpihak kepada calon-calon daripada pihak pro-DS Radzi Sheikh Ahmad dan Pro-Menteri Besar DS Di Raja Md Isa Sabu.

Kita hanya ingin menunggu perwakilan menjawab segala teka-teki tentang jawatan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Perlis. Sama ada Rejim akan terus berkuasa atau beralih arah... Setelah tumbangnya harapan DS Shahidan Kassim iaitu Azihani Dato' Ali sbg Ketua Wanita Bhg Kangar dan Hamunir sbg Katua Pemuda Bhg Kangar, adakah tiba giliran DS Shahidan menjadi korban revolusi politik UMNO Negeri Perlis? Atau terus mentadbir Genting Gaza dan wang UMNO Pusat? Ingatan saya buat kedua-dua belah pihak, jangan jadi mcm org tua2 kata:

Yang di kejar tak dapat,
Yang dikendong berciciran,
Pakat2 dok hambat pangkat,
Lepas menang buat tak heran.

Orang memberi,
Kita Merasa,
Perwakilan dah mengundi,
Lepas tu jgn x wat keja.

Tunggu!!!

p/s: buat DSSK jangan guna duit Kerajaan Negeri dan tolong jgn minta Duit Rakyat untuk bayar KWSP PFA. Yang tu hak kami rakyat perlis.Dr guna bayar KWSP baik bagi kat orang miskin, buat rumah, bagi anak belajar, baiki bot dll. Duit tiket pi mana abih?

Seorang pengunjung yang lain pula dengan nickname John Rambo menyebut :

Kesimpulan terbaik: "Berakhirnya Hikayat Kumpulan Gagak Hitam"

KATA DPP Padang Besar pula:
Sudah-sudahlah Pak Teh oi...bagi la kat orang lain pula tadbir Perlis... Ni sampai orang dok kata Perlis ni ada 2-3 orang MB apa cerita?


Monday, November 3, 2008

Zaid perlu taubat atau keluar rumpun Melayu, kata Shahidan

Petikan Malaysiakini
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perlis Datuk Seri Dr Shahidan Kassim menyifatkan kenyataan Senator Datuk Zaid Ibrahim mengenai ketuanan Melayu sebagai keterlaluan.
    
"Zaid perlu bertaubat, jika tidak, Zaid perlu keluar dari rumpun bangsa Melayu," kata Shahidan yang juga anggota Majli Tertinggi Umno.

Shahidan berkata jika bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri itu terus mempertikai konsep ketuanan Melayu, beliau tidak seharusnya menjadi Melayu lagi kerana sebagai bangsa Melayu Zaid seharusnya membela Melayu bukan memburukkannya.

"Beliau sepatutnya memiliki semangat Melayu dan tidak seharusnya mempertikai ketuanan Melayu secara terbuka," kata Shahidan dalam laporan Bernama, ketika ditemui dalam satu majlis di Kangar hari ini.

Shahidan juga mahu Zaid memohon maaf kerana selama ini beliau dikenali dengan nama Melayu.
    
Baru-baru ini Zaid mendakwa konsep ketuanan Melayu adalah satu kegagalan yang membawa keburukan kepada kaum itu malah beliau menyifatkan konsep itu juga menyebabkan berlaku pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar negara. 

Ulamak Dalam Cabaran

Oleh : Al-Marhum Dato’ Ustaz Haji Fadzil Noor

Perkembangan politik semasa mengajak kita untuk mempertingkat dan mengemaskan seluruh gerak kerja Jamaah. Suasana hari ini jauh berbeza sekali dengan suasana dekad-dekad yang lalu. Ulamak sebagai pembimbing dan penetu dalam perkara-perkara yang memerlukan pengarahan syara’ dan politik atau ‘taujih syari’i dan siasi’ kepada gerakan ini hendaklah mencurahkan seluruh tenaga bagi mendepani tuntutan pergolakan semasa.

Hari ini kita mempunyai ahli yang begitu ramai dan mereka mempunyai latar belakang yang berbeza. Pandangan dan tuntutan ahli mengenai halatuju serta agenda parti kian memuncak. Mereka meletakkan harapan yang tinggi kepada 
Ulamak dalam membimbing mereka mencapai matlamat perjuangan suci ini. Pihak lawan telah mengatur strategi untuk melumpuhkan PAS, bermula dengan strategi politik sehinggalah kepada strategi agama. Dasar Islam yang diperjuangkan oleh PAS terus menerus diserang dan dimomok-momokkan. Firman Allah s.w.t :

Mafhumnya : “Banyak di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesunggunya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”. (Surah Al-Baqarah : 109)

Mereka berharap dengan cara yang demikian akan dapat mencetuskan keraguan di kalangan ahli dan penyokong terhadap dasar dan perjuangan PAS.

Mutakhir ini sedutan episode sejarah Islam contohnya tentang perbalahan antara Saidina Ali dan Mua’wiyah dan peranan Abdullah Ibn Ubai diberi satu perspektif yang agak jauh menyimpang dari penafsiran Ulamak sirah dan tarikh islami sekaligus menyalahkan PAS sebagai pencetus perpecahan dan perbalahan di dalam masyarakat. Sehingga kini usaha mereka tidak berkesan bahkan rakyat terus meletakkan keyakinan kepada dasar Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Majlis Syura Ulamak dan Dewan Ulamak hendaklah peka dan prihatin tentang serangan dan pelbagai taburan fitnah seumpama ini. Usaha yang lebih berkesan dan terancang hendaklah ditumpukan bagi menyanggah segala serangan dan menangkis tohmahan yang berterusan dari pihak lawan. Di samping itu satu agenda yang komprehensif dan sistematik bagi membimbing dan meningkatkan kefahaman Islam dan komitmen di kalangan ahli hendaklah dijadikan program perdana Dewan Ulamak.

Kita amat bimbang sekiranya perkara ini diabaikan kemungkinan ianya akan menjejaskan matlamat dan halatuju perjuangan kita. Dalam menghadapi cabaran semasa, kita hendaklah mengimbau kembali tetang perkembangan Islam bermula dari zaman Rasulullah s.a.w sehinggalah ke zaman tabi’en dan zaman berikutnya, di mana suasana yang dihadapi adalah begitu berbeza sekali. Strategi serta pendekatan yang dilakukan oleh mereka juga berbeza bahkan perbezaan ini berlaku di kalangan khulafa Ar-Rasyidin. Setiap mereka berhadapan dengan suasana budaya dan adapt resam yang berbeza di setiap wilayah baru yang dibuka.

Pembukaan wilayah baru Islam terutamanya di Iraq dan Syam dan kemasukan beramai-ramai rakyat setempat ke dalam Islam telah menimbulkan suatu keadaan yang perlu diimbangi di antara tuntutan keperluan kehidupan yang pernah diamalkan selama ini dengan peruntukan-peruntukan syara’. Kedudukan tamadun dan budaya yang ada pada mereka adalah begitu berbeza dengan suasana dan keadaan yang wujud di Madinah. Keadaan ini memaksa para Ulamak dan pmpinan Islam pada masa itu mencari penyelesaian bagi mengatasi masalah yang dihadapi dengan begitu cermat dan bijak.

Oleh kerana banyak perkara baru yang dihadapi yang memerlukan penyelesaian melalui hukum Islam sedangkan nas-nas agak terhad, maka mereka telah menggemblengkan tenaga berijtihad ke atas perkara yang tidak mempunyai nas dengan berpandukan kepada semangat dan roh syariat Islam yang berteraskan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah. Selain daripada dua sumber tadi mereka telah juga melaksanakan Al-Qiyas, Al-Istihsan, Masaleh-al-Mursalah, Sabdu Al-Zari’at dan beberapa sumber sekunder (sumber sokongan) yang lain yang dikenali sebagai sumber tambahan perundangan Islam.

Pendekatan yang mereka lakukan adalah bagi memenuhi tuntutan dan semangat Syariat Islam yang sesuai untuk setiap zaman, tempat dan masa. Pengalaman yang pernah dihadapi oleh para sahabat dan para tabi’en nampaknya sedang dihadapi oleh kita sekarang ini. Kita hendaklah sedar bahawa banyak perkara baru yang perlu diselesaikan terutama sekali perkara-perkara yang berkaitan dengan sistem politik, ekonomi, pentadbiran dan sistem organisasi kita sendiri.

Kita hendaklah menerokai cara baru bagi menghadapi cabaran ini. Oleh itu kita hendaklah juga memanfaatkan semua tenaga dan kekuatan yang ada pada kita bagi melonjakkan perjuangan ini untuk sampai kedestinasi yang kita harapkan selama ini. Para Ulamak adalah dipertanggungjawabkan oleh Jamaah bagi membimbang seluruh ahli untuk terus bergerak dan berjuang selaras dengan tuntutan Islam yang merupakan wadah perjuangan kita.

Dalam suasana yang pantas berubah, kepimpinan Ulamak harus membuktikan keupayaan mendepani permasalahan umat dan Negara terutama yang menyentuh persoalan hukum. Pimpinan Ulamak seharusnya menginstitusikan ‘Pembudayaan ilmu’ di kalangan kita sehingga permasalahan atau qodhaya umat dan Negara mampu kita garap dan depani bersandarkan ilmu dan penekunan penyelidikan. Nabi s.a.w. bersabda :

Mafhumnya : “Tatkala zahirnya bid’ah di kalangan ummatku maka menjadi kewajipan ke atas orang-orang Alim untuk menzahirkan ilmunya sekiranya mereka melakukan demikian justeru ke atas mereka tanggungan laknat Allah, Malaikat dan manusia seluruhnya.”

Kita juga harus jelas apakah perkara yang tetap dan prinsip yang tidak mengalami perubuhan walau apapun pergolakan dunia ini. Inilah perkara-perkara tetap atau at-thawabit yang perlu dipelihara dengan segala sifat cemburunya. Secara dasarnya ia menyinggung persoalan aqidah, syari’at dan moral. Adapun dari sudut perkara-perkara yang boleh berubah mengikut peredaran zaman dan tamadun, maka Ulamak harus menunjukkan bimbingan yang bijak atas perkara-perkara yang berubah ini (al-mutaghayyirat). Kita tidak perlu terlalu syadid (keras) tetapi sempit dalam perkara yang tidak menuntut sikap yang sedemikian khasnya dalam suasana Negara yang bermasyarakat majmuk dan dalam perhubungan praktik antara amalan budaya dan agama. 

Justera umat dan rakyat akan menyaksikan kehebatan dan kepimpinan Ulamak secara praktik (amali) dan juga secara teori (nazari). Dalam urusan perkara ini juga saya suka untuk mengingatkan pesanan dari Al-Marhum Said Hawa bahawa sesebuah Gerakan Islam harus mengimbangi penggunaan hukum azeemah (prinsip asal) dan juga hukum rukhshah (pengecualian) agar dapat diimbangi setiap maslahah (kebaikan) dan mafsadah (keburukan) sesuatu urusan dan permasalahan umat itu supaya mampu diletakkan sesuatu ketentuan, polisi atau mauqifnya itu, kepada yang paling wajar dan bijak untuk perjuangan Ilam dan kemaslahatan umat dan Negara.

Adalah wajar kiranya kepimpinan Ulamak bersama sokongan golongan professional dan cerdik-pandai parti mengagenda penampilan imej PAS sebagai ebuah Gerakan dan Parti Islam yang berpegang teguh dari sudut prinsip (usuliy atau ‘fundamentalis’), kontemporari (mu’assirah) dari sudut pelaksanaan dan futuristic (istiqbali) di segi persiapan cabaran masa depan.

Saya berharap agar para Ulamak PAS akan meningkatkan keseriusan dan komitmen dalam menangani dan menyelesaikan persoalan-persoalan dan cabaran-cabaran baru dalam pergerakan ini, sama ada yang berbentuk tarbiyyah dan tadrib, aspek ekonomi atau fiqh mu’amalat, perundangan dan kehakiman, moral dan budaya dan seterusnya. Ini merupakan tanggungjawab yang perlu dipikul sepenuhnya oleh para Ulamak, kerana Ulamak diamanahkan oleh jamaah dalam menentukan kelangsungan perjuangan ini. Sabda Rasulullah s.a.w :

“Sesungguhnya Allah akan bertanya setiap mereka yang bertanggungjawab tentang tanggungjawab dan jagaannya sama ada ia menjaganya dengan baik atau mengabaikannya”.



Monday, October 27, 2008

Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitri DPP Padang Besar

Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitri anjuran Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Padang Besar telah diadakan pada 19 Oktober lalu bertempat di Bukit Chabang.

Pada tahun ini Pemuda Dun Titi Tinggi mejadi tuan rumah bagi majis tersebut

Majlis dihadiri penduduk setempat, Pemuda PAS dari Dun-dun di dalam kawasan Parlimen Padang Besar , pimpinan PAS Kawasan, wakil DPP Perlis serta ahli-ahli Kelab Motosikal Padang Besar (PMOC).

Ketua DPP Arau , Zulmi Sabri (tengah) serta mantan Ketua DPP Padang Besar, Kamis Yub (kanan) turut hadir.
Majlis sederhana tapi meriah
Turut dihadiri pimpinan PAS kawasan serta penduduk setempat



Monday, October 20, 2008

Young Malaysians Turning To Online Portal For News

KUCHING, Oct 20 (Bernama) -- Young Malaysians are turning to mainstream news organisations' news online despite the serious economic challenges and loss of hard copy circulation being faced by the country's major newspapers, said Malaysian Press Institute chief executive officer Datuk Chamil Wariya.

He said the trend, based on several recent surveys of young people's media usage, occurred after the 12th general election on March 8 this year when the mainstream media did more 'straight reporting and less spin".

"Although many mainstream outlets face financial pressures in hard-copy news, a number of these outlets are successfully using new tools of the media such as data-base journalism and other innovative techniques on their websites," he said when presenting a paper "Malaysia's Media in the 21st Century" at the just concluded Commonwealth Journalists Association (CJA)
Eighth Conference here.

He said Malaysia's media experience was not unlike many South-East Asian nations as major newspapers in the country faced serious economic challenges, including declining circulation and loss of classified advertising to online sites.

The migration of readers to online news and other sites, which were also identified as economic pressures on their traditional business model came at a time of media-ownership consolidation, cutbacks in news coverage and pressures for higher profit margins from owners, he said.

According to the Audit Bureau Circulation Malaysia, the daily newspaper circulation in the Malay, English and Chinese languages in the peninsular had declined to 3,876,526 up to June 2006 from 3,960,122 in 2004, he said.

Similarly during the same period, daily circulation in all three languages had dipped to 394,864 from 483,921 in Sarawak and to 164,168 from 165,578 in Sabah.

Chamil said the best of the internet websites from commercial media used social networking, user-generated content, data-base journalism and other new media techniques to provide journalism that often was better sourced as well as more accurately and fully reported than top-down traditional news.

"Rather than the old model of reacting to a national news agenda - set by a handful of media executives and those in power - readers and viewers are changing the relationship between the media and their audiences, communicating directly with each other and becoming media-makers themselves," he said, adding that producers on public radio and television were now using the internet and tools of interactive journalism to engage audiences and create news and information.

-- BERNAMA



Thursday, October 16, 2008

Apa nak jadi bebudak sekolah sekarang ni??

KANGAR: Kejadian guru diserang pelajar lelaki sering dilaporkan, tetapi di sebuah sekolah menengah di sini, pelajar perempuan pula menjadikan seorang guru wanita sebagai sasaran berikutan tidak berpuas hati ditegur lewat menghantar tugasan sekolah. 

Mulanya, guru itu, Azahana Ibrahim, 27, yang mengajar subjek Fizik menegur seorang pelajar perempuan tingkatan dua di kelas kira-kira jam 10 pagi kerana dia bukan saja lewat menghantar tugasan sekolah, tetapi turut menulis tulisan ‘gila babi’ di belakang kertas folionya. 

Azahana yang terkejut dengan perbuatan pelajar terbabit lalu bertanya, tulisan yang kasar itu ditujukan kepada siapa.

Teruskan membaca di sini>> Harian Metro  @ Utusan Malaysia

Tuesday, October 14, 2008

Memorandum Pemuda PAS Perlis : SKMPs mohon maaf

KANGAR - Susulan memorandum bantahan yang dikemukakan oleh Dewan Pemuda PAS Perlis (DPPPs) berkaitan penglibatan lapan orang pelajar Muslim Sekolah Menengah Kebangsaan Perlis (SMKPs) dalam perarakan Tokong Sayur, pihak sekolah berkenaan telah memohon maaf secara rasmi.

Pengetua SMKPs, Chuah Cheng Hooi telah menghantar surat permohonan maaf atas insiden yang berlaku kepada DPPPs dan salinan kepada Taunku Raja Muda Perlis selalu Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis, Menteri Besar Perlis dan Pengarah Jabatan Pelajaran Perlis. Baca di sini >>

Jumaat lalu, DPPPs mengemukakan memorandum bantahan ke atas insiden yang berlaku kepada Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Perlis, Pengetua SMKPs, Exco Agama Islam, Jawatankuasa Hadhari dan Pembangunan As-Sunnah Negeri Perlis dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis. Baca di sini >>

Selain itu, Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga telah mengeluarkan surat bantahan kepada Pengarah Jabatan Pelajaran Perlis berkaitan perkara yang sama.

Monday, October 13, 2008

Anwar minta Najib bentang bajet baru

Laposan Malaysiakini memetik kenyataan Ketua Pembangkang di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Abdul Razak membentangkan Bajet 2009 yang baru memandangkan krisis kewangan dunia yang kian serius kini.

Anwar berkata ahli-ahli Dewan Rakyat tidak boleh membahaskan "belanjawan yang ketinggalan zaman" seperti dibentangkan lebih sebulan lepas. 

Bajet 2009 diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, waktu itu sebagai menteri kewangan, pada 29 Ogos lalu.

Teruskan membaca ..>>> di sini

Mufti Perlis dah nak berhenti.... Siapa nak ganti?

Telah heboh diperkatakan bahawa Mufti Kerajaan Negeri Perlis, SS Dr Mohd Asri Zainul Abidin tidak akan disambung kontraknya, ada yang kata letak jawatan atau ada yang kata berhenti awal... Entahlah... Yang pastinya bulan Disember ini, negeri Perlis tak bermufti... Kecualilah kalau dah ada calonnya......

Dua pandangan dari sahabat-sahabat kita tentang perkara ini. >> baca di sini dan di sini

Open House Raya PAS Perlis

Tuesday, September 30, 2008

Salam Eid Al Mubarak dari kami, Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Besar..
Minal 'aidin wal faizin.. Kullu 'am wa antum bikhair.


Friday, September 26, 2008

Hari Ini Hari al-Quds Sedunia

Setiap hari Jumaat terakhir bulan Ramadhan telah diisytiharkan oleh al-marhum Imam Khomeini sebagai 'Hari Al- Quds' iaitu hari pembebasan Palestin dan Masjid al -Aqsa. Khomeini, pendiri Republik Islam Iran,dalam sebuah pesan beliau yang amat penting pada tahun 1980, menyebut Hari al-Quds Antarabangsa, sebagai “Hari pembaharuan kehidupan Islam” .




Thursday, September 25, 2008

Majlis Iftar PAS Kawasan Padang Besar

Majlis berbuka puasa PAS Kawasan Padang Besar diadakan pada 20 September lalu di Markas Tarbiyah PAS Kawasan di Batu 2 Jalan Santan

Dewan Pemuda PAS Kawasan mengambil tanggungjawab menghidangkan juadah berbuka

Pesuruhjaya PAS Perlis, YB Ustaz Hashim Jasin turut hadir


Kehadiran begitu ramai. Hadirin memenuhi rang makan yang disediakan

AJK Pemuda terpaksa berbuka di dalam musolla kerana ruang makan di luar sudah penuh

Thursday, September 18, 2008

Khairi Perangkap Najib

Dari blog Ustaz Zolkharnain Abidin

Tergesa-gesa benar PM Abdullah menukar portfolia. Kementerian Kewangan, kementerian yang popular dan paling kanan diserahkan kepada Najib. Langkah ini pasti ada muslihatnya. Beliau sendiri memegang Kementerian Pertahanan. Kementerian ini banyak membantu Najib mempertahankan kerusi parlimen Pekan melalui undi pos. Kementerian ini juga dikira amat berjasa kepada BN dalam semua pilihanraya semenjak dulu.

Pada pagi 16 September PM Abdullah bermati-matian mempertahankan bahawa dia tidak akan membiarkan BN tersungkur. Dia akan mempertahankan kerajaan yang ada habis-habisan. DSAI disifatkan sebagai pencetus huru-hara. Ungkapan huru-hara menyebabkan sebahagian orang senak perut kerana itulah ungkapan yang menghalalkan ISA digunakan. Namun begitu, menjelang petang hari berkenaan nada PM Abdullah tidak sekeras paginya. Dia seolah-olah akur, bukan saja orang di luar BN mahukannya berundur malah daripada BN sendiri, terutamanya Najib. Desakan Muhyiddin supaya peralihan kuasa dipercepatkan menambah panas punggung PM Abdullah. Tidak sesiapa menduga, dua hari selepas itu dia dan Najib bertukar kementerian.

Teruskan membaca --->>>


Wednesday, September 17, 2008

Rupanya Hari Ini 17 September

Dipetik dari blog Ustaz Zolkharnain Abidin al-Hafiz

Pagi ini nyaman sekali. Mentarinya begitu indah. Cahayanya yang lembut membelai itu sesekali terbias berwarna-warni dek manik-manik titisan hujan malam tadi. Beburung berkicau merdu, menyanyikan lagu keamanan. Rerumput di laman juga bagai menari-nari, meliuk-lintuk disapa bayu. Bunga-bungaan mekar sekali, bagai tersenyum kepada alam. Sesekali terdengar kokok megah ayam jantan dari kampong sebelah, seolah-olah ingin memberitahu sesuatu. Ya, sesuatu yang baru dan indah. Kucing jantan belang dan hitam yang asyik bercakaran, nampak mesra sahaja, bagai tidak pernah bersengketa. Tikus biji nangka yang terperangkap malam tadi berdecit-decit seolah-olah berterimakasih kepada sang kucing yang tidak mengganggunya. Nun di kejauhan, langit begitu ceria. Wajahnya bersih dan berseri, tidak seperti kelmarin dan minggu lepas, kelam dan gelap bagaikan memurkai sesuatu.

Monday, September 15, 2008

Ustaz Hashim sah bergelar YB

KANGAR - Berita yang baru diterima menyatakan PAS berjaya mengekalkan kerusi Dun Sanglang selepas Mahkamah Persekutuan di Putrajaya hari ini memutuskan pilihanraya umum yang lalu adalah sah dan kemenangan berpihak kepada calon PAS.

Untuk itu, Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin disahkan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan N.15 Sanglang.

TAKBIR!!!

Thursday, September 11, 2008

916: PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH MALAYSIA?

Petikan dari Blog Sdr Aris Awang

Allah - Tuhan Yang Menguasai Hari Pembalasan

Pemuda dan Pemudi ku

Sehingga saat ini, aku masih tetap berpegang kepada pendapat bahawa untuk kita mencapai Pemerintahan Islam yang di cita-citakan wajib mempunyai tiga ciri utama iaitu:-

1. Mempunyai seorang pemimpin muttaqin yang bebas dari sebarang kepentingan kelas dan puak.
2. Kuasa penuh untuk menyusun semula masyarakat secara menyeluruh disemua peringkat dengan sistem Islam.
3. Berkeupayaan untuk berurusan dengan dunia luar dengan cara yang tersendiri berdasar acuan Islam.

Persoalannya adakah usaha Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri dan seterusnya mengambil alih pemerintahan Malaysia pada 16 September nanti akan melengkapkan 3 ciri utama di atas.

Jawapannya sudah tentu tidak. (Kerana, tidak payah lagi aku menghuraikan siapakah Anwar - semua kita sudah tahu).

Teruskan membaca =>> http://arisawang.blogspot.com/2008/09/916-pakatan-rakyat-memerintah-malaysia.html

Tuesday, September 9, 2008

Selamat menduduki peperiksaan UPSR

Dewan Pemuda PAS Padang Besar mengucapkan selamat menduduki peperiksaan UPSR kepada semua pelajar tahun 6 khususnya kepada para calon UPSR dari Sekolah Rendah Islam At-Taqwa (Beseri) dan Al-Furqan (Padang Siding). Mudah-mudahan Allah s.w.t memberi kekuatan dan petunjuk kepada pelajar-pelajar semua. Moga anak-anak semua memperolehi kejayaan dan mendapat keberkatan. Amin.

Monday, September 8, 2008

Beginilah Amal Jama'ie

Artikel ini diceduk dari blog Ust Yussaine
Taat kepada keputusan pemimpin

Alhakim mentakhrij dari Abdullah bin Buraidah, dia berkata, “Rasulullah SAW melantik Amr bin al-Ash menjadi komandan pasukan dalam perang Dzatus Salasil, yang di antara mereka juga ada Abu Bakar dan Umar. Ketika mereka tiba di tempat pertempuran, Amr memerintahkan agar mereka tidak menyalakan api sama sekali. Umar merasa tersinggung dan marah. Maka dia bermaksud hendak menemui Amr. Namun Abu Bakar melarangnya, dan menjelaskan kepadanya bahawa Rasulullah SAW melantik Amr sebagai komandan pasukan, kerana memang dia mahir dalam masalah peperangan”. Mendengar penjelasan Abu Bakar itu, Umar menjadi tenang.

Mahu mengalah

Urwah bin Zubair r.a berkata, “Rasulullah SAW melantik Amr bin Al-Ash sebagai komandan satuan dalam perang Dzatus Salasil, yang harus masuk ke perbatasan Syam dari arah Bala. Sementara baginda memerintahkan Abdullah untuk menyusul pasukan di bawah komando Amr dari arah Qudha’ah. Melihat jumlah musuh yang terlalu banyak, Amr mengirim utusan pada Rasulullah untuk mengirim bala bantuan lagi. Maka baginda mengirim orang-orang Muhajirin yang ada di antara mereka Abu Bakar dan Umar. Baginda melantik Abu Ubaidah al-Jarrah sebagai komandannya. Ketika satuan pasukan ini berkumpul dengan pasukan Amr, maka Amr berkata, “Aku adalah komandan kalian ketika ini, kerana aku mengirim utusan kepada Rasulullah SAW untuk meminta bantuan kalian”.

Orang-orang muhajirin itu menyahut, “Bolehlah engkau menjadi komandan rakan-rakanmu. Tapi Abu Ubaidah tetap menjadi komandan orang-orang muhajirin”. Amr menyahut, “Kalian adalah bala bantuan yang aku minta”.

Abu Ubaidah, orang yang dikenali lemah lembut segera meredakan keadaan yang mula memanas ini dengan berkata, “Wahai Amr, harap engkau ketahui bahawa pesanan terakhir yang disampaikan Rasulullah kepadaku ialah, “Jika engkau sudah bertemu rakanmu, maka hendaklah kalian saling patuh mematuhi. Kalau engkau memang tidak mahu patuh kepadaku, maka akulah yang akan patuh kepadamu”. Lalu Abu Ubaidah menyerahkan kepemimpinan kepada Amr.

Pemimpin harus ditaati

Anas r.a berkata, “Seorang sahabat terdekat Rasulullah SAW melarang beberapa hal, seraya berkata, “Janganlah kalian mencaci pemimpin-pemimpin kalian, janganlah menyusahkan dan membangkang mereka. Bertakwalah kepada Allah kerana kemenangan itu sudah dekat”. (Al-Kanzu 3/168)

Menjaga lidah dekat pemimpin

Ashim bin Muhammad berkata, “Ada seorang lelaki berkata kepada Ibnu Umar, “Kami pernah menghadap pemimpin kami, lalu kami sepakat untuk mengatakan sesuatu yang berbeza jika kami tidak lagi di hadapannya”. Ibnu Umar berkata, “Kami menganggap yang demikian itu termasuk kemunafikan.

Berkata yang benar di hadapan pemimpin

Ibrahim bin Atha berkata bahawa ayahnya pernah berkata, “Ziyad atau Ibnu Ziyad pernah mengutus Imran bin Hushain ra untuk mengumpulkan zakat dan sedekah. Setelah urusan selesai, dia kembali tanpa membawa sedikitpun. “Mana harta yang engkau kumpulkan?”, Tanya Ziyad. “Untuk harta itukah kau mengutusku?” Imran bertanya semula. Lalu dia berkata, “Kami mengambil harta itu seperti yang kami lakukan pada zaman Rasulullah SAW, dan kami menyalurkannya seperti yang kami lakukan pada zaman baginda”.